top of page

Laktózová intolerance

Laktózová intolerance patří mezi potravinové intolerance. Potravinové intolerance jsou způsobené nedostatkem některé látky v organismu, např. enzymu, který tělo potřebuje ke zpracování určité potraviny, nebo její složky. Potravinové intolerance tedy nejsou reakcí imunitního systému, jako je to u potravinových alergií. Alergie jsou odezvou imunitního systému a k jejímu spuštění stačí i stopové množství alergenu.


Laktózová intolerance


Při laktózové intoleranci je nedostatečná aktivita enzymu laktázy, který se podílí na štěpení mléčného cukru= laktózy. Projevem je částečná, nebo úplná neschopnost zpracovat laktózu.



Nestrávená laktóza= mléčný cukr, poté fermentuje ve střevech a mohou vznikat nepříjemné pocity, jako je například nadýmání, zvýšená plynatost, bolesti břicha, nevolnosti, průjmy, říhání, zvracení, pálení žáhy, ale i bolest hlavy či celková únava.

Projevy se mohou objevit po konzumaci netolerovaného mléčného výrobku do 30 až 120 minut. Laktózová intolerance však nepředstavuje velká zdravotní rizika. Tolerance a projevy bývají velmi individuální a u většiny lidí bývá určité množství laktózy dobře tolerováno.

Laktózová intolerance může vzniknout i např. při onemocnění střev např. zánětem, Crohnovou chorobou či neléčenou celiakií. Po zahojení střevního epitelu může intolerance vymizet.


Doporučení při laktózové intoleranci:


  • Vyzkoušejte bezlaktózové mléko a mléčné výrobky. Na trhu je široký sortiment výrobků bezlaktózových nebo se sníženým obsahem laktózy. Na stránkách https://www.laktonaut.cz/ si najdete nabídku bezlaktózových výrobků ve svých oblíbených obchodech


  • Mléčné výrobky nevyřazujte, vyzkoušejte toleranci množství jednotlivých mléčných výrobků. Doporučený příjem vápníku pro dospělé je 1000 mg/ den. Vstřebávání vápníku je závislé na vitaminu D. Vápník případně doplňujte tabletkami.


  • Potravinové zdroje vápníku: mléčné výrobky, sýry, vejce, sardinky s kostmi, luštěniny, obilné klíčky, ovesné vločky, amaranth, brambory, mořské řasy, semínka a ořechy- např. lněné, sezamové, mandle, zelenina- např. zelí, kedlubna, brokolice, pórek.


  • Zakysané mléčné výrobky a sýry bývají tolerovány lépe. Vyzkoušejte jogurty, kefíry, tvrdé sýry, chedar, feta, gouda, mozzarella, parmazán. Obsah laktózy v nich je minimální.


  • Pozor na skrytý obsah laktózy. v sušenkách, čokoládách, kořeních, lécích, instantních pokrmech, sladkém a slaném pečivu, pochutinách, dále v potravinách s obsahem syrovátky a sušeného mléka.


  • V lékárně si můžete zakoupit enzym v podobě tabletek nebo kapek, který vám mléčný cukr pomůže rozštěpit. Využít můžete například v případě, že jdete do restaurace, na oslavu nebo nemáte výběru v bezlaktózové variantě.


6 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
bottom of page