top of page

PSYCHOTERAPIE VS. KOUČINK. CO MAJÍ SPOLEČNÉ A V ČEM SE LIŠÍ?

Psychoterapie se dá považovat za odbornou činnost, při které dochází u klienta k žádoucí změně směrem k uspokojivějšímu prožívání, chování ve vztazích a sociálnímu začlenění. Můžeme ji také nazvat jako odbornou pomoc, která využívá psychologické prostředky k pomoci lidem v obtížných životních situacích nebo k léčbě duševních poruch. Psychoterapeut se na určitý čas stává průvodcem klienta na jeho cestě životem. Pomáhá mu uvědomit si své potřeby, změnit postoj k sobě nebo lidem a věcem okolo, osvojit si některé dovednosti, udělat důležité rozhodnutí a podobně. Psychoterapeut je cvičen v tom, aby klienta provázel, vytvářel bezpečné prostředí a nabízel mu své odborné dovednosti.

Koučink je forma práce s jednotlivci i skupinami. Vychází z psychologie, zejména pozitivní psychologie a humanistické psychologie. Směřuje přímo ke změně myšlení a postojů lidí. Dokáže pomáhat v rozvoji osobnosti člověka a tím zajišťovat hluboké a trvalé změny ve výkonnosti a celkové profesionalitě. Pomáhá tam, kde nestačí doplnit znalosti a dovednosti, ale je třeba vytvářet nové pohledy, postoje, překonávat vnitřní osobní bariéry, rozvinout svoji kreativitu, přicházet na nové nápady a možnosti, jak věci dělat lépe, efektivněji.


Existují určitá vodítka, podle kterých se můžete rozhodnout, co zvolit. Pokud máte pocit, že máte problém nebo když jste nemocný, je vhodné zvolit psychoterapii. Pokud se chcete rozvíjet, posílit nějakou vaši dovednost, hledáte řešení tématu a zajímá vás více pracovní oblast, je vhodné zvolit koučink.


Nabídneme vám srovnání terapie a koučinku na konkrétním případě. Představte si, že se chcete naučit plavat. Psychoterapeut vám pomůže odhalit, jaké jsou vaše psychické blokády v tom, abyste vlezli do vody. Zabývá se vaší minulostí a najde spojitost mezi dosavadními zkušenostmi a prožitky a schopností naučit se plavat. Poté odhalí, jaké frustrace, obavy a strachy z toho mohou pramenit. Vaše frustrace, obavy a strachy vám pomůže před vaším prvním vstupem do vody odstranit.


A jak pro vás pracuje kouč? Na začátek se vás zeptá „proč se to chcete naučit?“. Kouč je pevně přesvědčen o tom, že to jistojistě zvládnete, bude vás povzbuzovat a bude-li třeba, ochotně poběží pro záchranný kruh. Bude neustále podporovat vaši vůli, pomůže vám vyzdvihnout vaše pokroky. To, že on sám nikdy závodně neplaval, vás nenapadne ani poté, co vesele a s chutí rozrážíte svými tempy vlny, zatímco on zůstane udýchaně stát se záchranným kruhem v ruce.


Terapeut se s vámi pohrabe v hlíně, bude ji s vámi přehazovat, rýpat se v ní, vytvoří prostor po to, abyste porozuměli tomu, kde se vzala a jestli vůbec s ní vůbec chcete být v kontaktu. Kdežto kouč s vámi bude sekat trávník, namotivuje vás, abyste ho zvládli posekat v určitém čase a v určitých podmínkách.


Hranice mezi psychoterapií a koučinkem je velice tenká. Obě tyto činnosti dělají profesionálové s tím cílem být průvodci při hledání toho, co dává klientům jejich vlastní smysl. Přístup je tedy takový, že řešení mají klienti sami v sobě a je třeba jim dobře klást otázky, vytvořit bezpečné prostředí, umět je podpořit žádoucím směrem. Pak se to správné řešení může objevit.


Každý odborník má své místo. Někdy se terapie a koučink prolínají a témata v nich nemají jasné hranice. Pokud se ovšem při koučinku stále vracíte k nějakému tématu, obracíte se spíše do minulosti, trpíte nějakými psychosomatickými potížemi (bolesti hlavy, žaludku, nespavost, bolesti zad, nechutenství apod.) nebo máte nějaké psychické potíže (deprese, úzkosti, vyčerpání), je dobré zvolit spíše psychoterapii. Může být dobré v určitý čas využívat různé odborníky, nebo dokonce oba najednou s jiným záměrem.


Koho si tedy zvolíte vy?

33 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page