top of page

Nestíhám se ani vyspat - jak na zvladatelný time-management

Stává se Vám, že večer nemůžete usnout, protože nejde zastavit hlavu? Ne nutně proto, že by vás snad trápily nějaké zásadní starosti, ale prostě proto, že vám nejde z rychlého tempa zpomalit natolik, abyste upadli do spánku. Přemýšlíte nad tím, co jste dnes nestihli, co bude třeba přesunout na další den, co budete muset vypustit… Jak sladit rozvrh práce, domácnosti, partnerského života, rodiny a volného času? Jak se v tom všem shonu dobře vyspat a načerpat energii na další den?


Nejprve se pokuste zorganizovat své aktivity dle důležitosti a urgence. Nejdůležitější jsou ty, které „hoří“ a nelze s nimi otálet. Odvézt maminku z nemocnice nebo vyřídit důležitý vzkaz nadřízenému. Jedná se o úkoly, které mohou přijít nečekaně, a proto je vhodné mít každý den v rozvrhu alespoň několikaminutovou rezervu právě na tyto nenadálé „zakázky“. Existují také činnosti, které jsou důležité, ale ne tak neodkladné, takže je možné je naplánovat. Vyvenčit psa, objednat se k lékaři nebo se připravit na zítřejší prezentaci. Jedná se o takové činnosti, které většinou musíte zajistit vy osobně, ale je na vás kdy. V tom, co vás čeká, určitě najdete také ty aktivity, které lze posunout nebo dokonce přehodit na někoho jiného. Jedná se například o vyřizování e-mailů nebo kontrolu domácích úkolů dětí. A nakonec, i když se to nezdá, existují ve vašich plánech také činnosti, které není třeba dělat vůbec. Obvykle je obtížné označit některé své „povinnosti“ jako nedůležité, ale posuďte sami - je nutné zase volat sestře nebo nastudovat počasí v Řecku, kam máte odjet na dovolenou? Když se vám podaří udělat ve svých aktivitách pořádek, přirozeně odpadnou nedůležité činnosti a pro důležité najdete místo na prvních příčkách.


Najděte si čas na prokrastinaci. Odsouvání úkolů, obzvlášť pokud jich je hodně, je přirozenou součástí lidského chování. Jedná se o obranný mechanismus, díky kterému se z toho frmolu nezblázníme. Dlouhodobé odsouvání úkolů je samozřejmě frustrující, organizované ale může pomoci. Určete činnosti, které jsou v ohrožení, že je budete odkládat a alespoň jednu z nich se pokuste dokončit co nejdříve to půjde. Máte se do odpoledne objednat na kontrolu u zubaře? Udělejte to hned. Odpadne vám břemeno, a navíc ze sebe budete mít radost. Ostatní ohrožené činnosti nechte na pospas osudu, možná, že se k nim dostanete, protože vás okolnosti donutí, vůbec ale nevadí, když je skutečně odložíte na neurčito.


Dávejte pozor na hospodaření s energií. V rychlém tempu často zapomínáme na vhodný jídelníček, ale i příjem tekutin včetně kávy, která může zásadně komplikovat zklidnění a následně i večerní usínání. Mechanismus vyčerpávání energie funguje jednoduše. Ráno se budíme s plně nabitou baterií a jsme připraveni k maximálnímu energetickému výdeji, který v zásadě probíhá v první půlce dne. Do této části dne je vhodné plánovat fyzicky i psychicky náročné aktivity. Zároveň je v tento čas možné energii podporovat, dodávat teinovými nápoji nebo vhodnou stravou. V druhé půlce dne, už je vhodné se připravovat na pomalejší a zklidňující večer, povolen je v této části dne například trénink prokrastinace.


Dodržujte spánkovou hygienu a nesnažte se chodit spát preventivně příliš brzy. V náročných životních obdobích se někdy stává, že si chodíme lehnout paradoxně dřív, abychom se „alespoň vyspali“. Toto velmi často nefunguje, protože po ulehnutí do postele stejně přemýšlíme nad povinnostmi a zakládáme si tak na rozvoj chronické nespavosti. Pokud se ve večerních hodinách necítíte unavení, nechoďte do postele příliš brzy. Raději zvolte klidnou, relaxační aktivitu mimo lůžko a ke spánku se odeberte, až se Vám budou skutečně klížit oči a nejlépe v podobný čas jako předchozí den.

Přestože v zavalení úkoly a povinnostmi máme občas pocit, že musíme vše bezpodmínečně stihnout, jsme na velkém omylu. Ve skutečnosti je toho jen málo, čemu doopravdy musíme věnovat svoji energii a čas. Bohužel energie ani čas nepředstavují komodity, se kterými by bylo možné obchodovat nebo je za něco směnit. Pokud je vyčerpáme, jsou nenávratně pryč. Rozmyslete si, zda je opravdu nutné dopsat ještě jeden e-mail místo odpočinku nebo času s přáteli či rodinou. Za časovou i energetickou investici jste sami zodpovědní a při „závěrečném zúčtování“ se vás bude těžko někdo ptát, jestli jste to všechno stihli.


17 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page